Funderar på att köpa,men har inte en aning vad?

Frågor och svar om allt möjligt

Moderator: styrelse

Funderar på att köpa,men har inte en aning vad?

Inläggav JonasT » tis 10 jul 2012, 16:04

Hej!

Jag har varit ute hos er i Torslanda o kollat lite, och är lite sugen på att börja köra. Men som sagt, jag är helt sprillsprångande ny på detta
och kan inte ett jotta. Har varit hos er innan när jag var yngre, när man genom skolan fick komma till er o bygga en buggy, 1:10 tror jag. Kommer
ihåg att jag älskade att komma dit o köra. Men det var en tid när man inte hade pengar till ngt sådan.

Jag är väldigt social, inte störande hehehe, men tar gärna kontakt när jag har frågor. Jag är sugen på en klass som passar mig o kanske min ålder. Vad vet jag?
Ålder kanske inte spelar ngn roll, men bäst att fråga iaf. Ja just det, jag är 37år. Har sett att det finns åldrar från < 10 till ca 50? Men jag har förstått att man skall
börja med ngt enkelt o inte "crash and burna" med en gång ;).

Nu ska jag sluta tjöta. Var ska jag börja och vart brukar det bära hän om man fastnar?

Mvh Jonas T :)
JonasT

{ SO_SELECT }

Re: Funderar på att köpa,men har inte en aning vad?

Inläggav JonasT » tis 10 jul 2012, 17:55

JonasT

Inläggav Filip Reuterberg » mån 16 jul 2012, 02:23

Kolla in RSB forumet: http://rsb.se

"Vad ska man ha för grejer..."

Där har samma fråga ställts i snart 10 år ;)
Filip Reuterberg

Inläggav GregerL » tis 17 jul 2012, 15:07

Hej Jonas

Kul att du funderar på att ge dig in i det vi alla tycker är en kanonkul hobby. Filip har helt rätt, på RSB finns massor av info. Eftersom du verkar titta på 1:10 off road skulle jag rekommendera denna tråd:

http://rsb.se/arena/showthread.php?t=54014

Den bilen du tittar på själv är säkert ett fullgott alternativ om man vill leka omkring lite på gårdsplaner etc. Däremot är den inget alternativ om du skulle få för dig att vara med och tävla, vilket de flesta blir lite sugna på ganska snart, och de behöver inte vara så avancerat som man först kan tro.

Det viktiga är att du bestämmer dig för vad ditt syfte med bilen är, och vad du känner för, men skulle jag ge mitt högst personliga råd så skulle jag satsa på 2wd buggy, försöka hitta ett någorlunda komplett begagnat kit alternativt en RTR. Både associated b4.1 och TLR22 finns som riktigt ok RTR, och det ryktas att DEX210 skall komma också. Skall du var med på Väst-8 och köra kan det finnas mycket att vinna på att köra samma märken som används där, både vad gäller reservdelar som man kan låna av varann och tips på inställningar. På väst-8 snurrar ett antal tlr22, dex210, någon Schumacher och ett par associated b4.1, men just nu verkar det var klart flest av de första två. Med 2wd tycker jag också att man tvingas att fila mer på själva körningen, och skruvar mindre än med en 4wd. I mitt tycke ett bra ställe att börja på. Grabben och tilll viss del jag kör Dex210, och är väl nöjda med det, men som alltid har alla bilar sina starka och svaga punkter, så det gäller att hitta det man själv trivs med. Som sagt, detta sista stycke är min högst personliga åsikt och väldigt mycket beror på vad man har för inriktning och ambition.

Lycka till

/Greger
GregerL

Inläggav JonasT » tis 17 jul 2012, 17:27

Tack för alla förslag!

Jag köpte en http://www.hobbyequipment.se/1-8-buggy/ ... hless.html som kommer mest troligt nu på fredag.
Tråkiga är att den skulle ha kommit tidigare o nu sitter man o e sugen som tusan på att komma ut o klämma några varv. Man vill
komma igång juuu :D

Ska försöka att hålla mig från att köpa en till i stan, för det var inte säkert på att den skulle dyka upp på fredag pgr av semester,
sommar färre som arb mm. Ser en 4w på hobbex som inte är så dyr. Kanske investerar i en sådan oxo lol. Lika bra att gå all in.
Det fanns en del verktyg där med som jag vill ha. Usch vilket habegär man har :twisted:

Mvh Jonas T (tack igen för svaren, ser fram emot att träffa er alla o raca lite!)
JonasT

Inläggav GregerL » tis 17 jul 2012, 22:30

Kul

Välkommen till gänget, en hobby som man kan sänka hur mycket pengar som helst i som du kanske förstår :D

Ett råd: I ställe för att köpa en bil till, köp på dig lite reservdelar som gör att du inte riskerar att bli stående om du råkar missa lite. Nu är jag ingen expert på b4:an, men som vanligt är de nog bra att ha stötdämpartorn fram och bak, bärarmar runt om, och hubbar/styrspindlar.

Råd två: Investera i några prioriterade verktyg. Schyssta mejslar för de dimensioner som används mest på bilen kommer att spara dig mycket huvudvärk när du behöver grejerna från råd ett....

Råd tre: Köp lite bra däck, har ingen aning om vad som sitter på bilen när den kommer, men på astroturfbanan är det schumacher mini-spike gula som gäller bak, komplettera med ett par ribbade framdäck så kommer du att klara dig ett tag.

Kolla in http://www.hobbycity.se och http://www.everodrc.se, de har mycket delar till associated i lager vad jag vet.

/Greger
GregerL

Återgå till Allmänt